Start je Google Ads Campagne in nog geen 20 minuten op

Welkom in wereld van Google Ads! Deze handleiding zal je leren hoe je zelf effectief een advertentiecampagne opzet in 20 minuten. Laten we beginnen.

1. Maak een Google Ads-account aan

  • Volg de instructies tot je aan dit beeld komt:
  • Klik op ‘Maak een account zonder campagne’.
  • Bevestig je accountinstellingen.
  • Klik op ‘uw account verkennen’.

Nu krijg je normaal het dashboard van Google Ads te zien. Verken dit gerust maar eens voor je naar de volgende stap gaat.

Google Ads Dashboard

2. Start je eerste Google Ads campagne

  • Klik op ‘Nieuwe campagne’.
  • Kies een doel. Voor een advertentie in de zoekmachine van Google is het best altijd te beginnen met het doel ‘Websiteverkeer’.
Doel Websiteverkeer Google Ads
  • Kies het campagnetype ‘Zoeken’.
Campagnetype zoeken Google Ads
  • Vul de link van je website in.
  • Kies voor ‘Paginaweergave’.
  • Geef je campagne een naam. Zorg dat je deze herkenbaar maakt. Weet dat je deze later altijd kan wijzigen.
  • Vink ‘Verbeterde conversies’ aan.
  • Klik op ‘Akkoord en doorgaan’.

3. Stel je eerste Google Ads campagne in

  • Bij het bieden kies je voor ‘Richten op klikken’.
Richten op klikken Google Ads
  • Klik op ‘Volgende’.
  • Bij netwerken kies je enkel voor ‘Zoeknetwerk’. Dus vink ‘Display netwerk’ uit als deze al is aangevinkt.
Zoeknetwerk Google Ads
  • Selecteer de locaties die je wil targetten.
  • Geef de talen op die je klanten spreken.
  • Zet ‘Brede zoekwoorden’ uit.
  • Klik op ‘Volgende’.

4. Stel de zoekwoorden van je Google Ads advertentie in

  • Ga naar chat.openai.com in een nieuw tablad.
  • Geef deze prompt in (vervang ‘keyword’ met het onderwerp van jouw advertentie):
Copy to Clipboard

Acteer als een SEO wizard. Ga op zoek naar 30 zoekwoorden in het Nederlands die mensen gebruiken om 'keyword' te vinden.

Keywords via ChatGPT Google Ads
  • Kopieer de 30 zoekwoorden.
  • Ga terug naar Google Ads.
  • Plak de 30 zoekwoorden in het kader.
Zoekwoorden kader Google Ads

OPGELET: Dit is niet de beste manier om je zoekwoorden te vinden. Dit is wel de snelste manier. Mijn volgende blog zal hier dieper op ingaan.

5. Maak je advertentie visueel op

  • Voer je uiteindelijke URL in. Dit is de link van de pagina waar je mensen met je advertentie naar toe wilt sturen.
Uiteindelijke URL Google Ads
  • In het ‘Weergavepad’ maak je duidelijk waar de pagina over gaat.
  • Voor je koppen gaan we opnieuw gebruik maken van chat.openai.com.
  • Gebruik nu deze prompt (vervang ‘keyword’ met het onderwerp van jouw advertentie):
Copy to Clipboard

Acteer als een Google Ads wizard. Schrijf 15 krachtige koppen over 'keyword' van maximum 30 karakters. Zet je resultaten in een tabel. De koppen in kolom 1 & het aantal karakters in kolom 2.

Krachtige koppen Google Ads
  • Ben je niet tevreden met de resultaten? Vraag voor nog 15 koppen aan ChatGPT.
Koppen schrijven Google Ads
  • Voor de beschrijvingen gaan we op dezelfde manier tewerk.
  • Ga opnieuw naar chat.openai.com.
  • Voer deze prompt in (vervang ‘keyword’ met het onderwerp van jouw advertentie):
Copy to Clipboard

Acteer als een Google Ads wizard. Schrijf 5 krachtige beschrijvingen over 'google ads expert' van minimum 80 & maximum 90 karakters. Zet je resultaten in een tabel. De koppen in kolom 1 & het aantal karakters in kolom 2.

Beschrijvingen Google Ads
  • Je kan opnieuw vragen voor 5 varianten als je niet tevreden bent.
  • Combineer beschrijvingen als je niet genoeg karakter hebt.
  • Scroll naar onder & klik op ‘Volgende’.

6. Bepaal het budget van je Google zoekadvertentie

  • Kies voor ‘Aangepast budget instellen’.
  • Begin met €5 per dag. Verhoog naargelang de resultaten.
      • De kost per klik varieert sterk afhankelijk van de sector waarin je adverteert.
      • Hoe lager het volume op een zoekwoord & hoe groter de competitie, hoe duurder het is per klik.
Budget opstellen Google Ads
  • Klik op ‘Volgende’.

7. Publiceer je campagne

  • Overlees nog eens je campagne & druk dan op ‘Campagne publiceren’ bovenaan.